Case: Racisme og marketing

Forskellige mennesker og samfund har hver deres grænser for, hvad der opfattes som racisme. H&M-casen er et godt eksempel på dette.

Tilbage til indholdsoversigt for Samfundsforhold

 

Racisme?

 

 

I foråret 2018 kom Hennez & Mauritz ud for en decideret global shitstorm på grund af dette billede: 

 

Danske medier fulgte også sagen. Læs fx Ekstra Bladets dækning, DRs eller Informations. 

 

 

What. The. Actual. Fuck.

The only person who could see racism here is .... a racist 

H&M is not an American company. They don't have the negative connotation of the monkey and black people that we do. They intended no disrespect. And intention matters. Have a little grace, people!

H&M fjernede annoncen og undskyldte:

 

 

 

 

 

Tegn og betydninger i marketing 

 

https://branchebladettoj.dk/brands/gap-beskyldt-racistisk-reklame/

 

 

Genlæs eventuelt kapitlet om kultur som betydningssystemer og særligt Stuarts Halls arbejde med diskurs, tegn og betydninger.

 

1. Er denne annonce diskriminerende?

2. Foretag en billedanalyse af GAP's to annoncer.

3. Hvori ligger forskelle og ligheder mellem annoncerne?

4. Hvordan giver andre tegn betydning i de to annoncer?