Case: Racisme og marketing
Racisme?
I foråret 2018 kom Hennez & Mauritz ud for en decideret global shitstorm på grund af dette billede:
Danske medier fulgte også sagen. Læs fx Ekstra Bladets dækning, DRs eller Informations.
.@hm this is inappropriate, offensive, and racist. Why is the white kid "a jungle survivor" and the black kid the "coolest monkey in the jungle"? How do you think this is okay? REMOVE this and the clothing piece. This is completely distasteful! #racist #hm https://t.co/uati7eI0Io pic.twitter.com/WSF9Wiksio
— Selene Arianela (@ArianelaSelene) 8. januar 2018
I was totally shocked, dismayed to say the very least to find this online imagine. @hm do you think this imagery is an appropriate representation of a young black boy? pic.twitter.com/ylCIMZHVtv
— Kate Osamor (@KateOsamor) 8. januar 2018
Drengens mor opfattede ikke reklamebilledet som racistisk, hvilket hun giver udtryk for i dette interview med BBC:
Morens syn på sagen blev naturligvis også gengivet i de danske medier, eksemplevis hos DR og Jyllands Posten.
What. The. Actual. Fuck.
The only person who could see racism here is .... a racist
H&M is not an American company. They don't have the negative connotation of the monkey and black people that we do. They intended no disrespect. And intention matters. Have a little grace, people!
H&M fjernede annoncen og undskyldte:
— H&M (@hm) 9. januar 2018
— H&M (@hm) 13. januar 2018
— H&M (@hm) 16. januar 2018
Spørgsmål
1. Hvilke betydninger har drengens hudfarve for annoncen?
2. Har H&M været farveblinde?
3. Hvilke argumenter har moren for, at det ikke er racisme?
4. Hvilke betydninger havde teksten givet, hvis H&M havde brugt en anden model? Fx en sort pige, en hvid pige/dreng eller en asiatisk eller arabisk udseende dreng/pige?
Tegn og betydninger i marketing
https://branchebladettoj.dk/brands/gap-beskyldt-racistisk-reklame/
Genlæs eventuelt kapitlet om kultur som betydningssystemer og særligt Stuarts Halls arbejde med diskurs, tegn og betydninger.
1. Er denne annonce diskriminerende?
2. Foretag en billedanalyse af GAP's to annoncer.
3. Hvori ligger forskelle og ligheder mellem annoncerne?
4. Hvordan giver andre tegn betydning i de to annoncer?