Iben Jensens arbejdsmodel for interkulturel kompetence
Jensens arbejdsmodel for interkulturel kompetence
Som det fremgår af kapitel 10, er der mange forskellige definitioner af interkulturel kompetence.
Som afsæt for diskussion har jeg brugt denne model. Modellen er dels inspireret af de tidlige modeller for interkulturel kompetence, hvor man arbejder med det kognitive (viden), det affektive (emotionelle) og det handlende eller kommunikerende. Desuden trækker modellen på Michael Byrams arbejde, hvori han fx fremhæver, at man skal være i stand til at forkaste tidligere forestillinger. Sidst, men ikke mindst, er modellen inspireret af kritisk interkulturel kommunikationsforskning og postkolonial teori. Modellen er i stadig udvikling og vil løbende blive ændret:
Illustration: Lene Lykke Lagermann
I arbejdet med modellen kan man fx diskutere:
1. Hvilke af disse elementer er vigtigst?
2. Kunne man slå nogle af elementerne sammen?
3. Er der andre elementer, der mangler?
4 Er der noget, der kan udelades?
Andre modeller for interkulturel kompetence
Unescos kompetencetræ
Begrebet interkulturel kompetence har været diskuteret i mange år.
UNESCO har formet sin model som et kompetencetræ.
Illustrationen er taget fra Unescos publication Intercultural Competences: Conceptual and Operational Framework
I arbejdet med UNESCO-modellen kan man diskutere:
1. Hvilke af ordene indfanger interkulturel kompetence godt?
2. Hvilke ord kunne med fordel indarbejdes i Jensens model ovenfor?
Skills 21st CENTURY
Interkulturel kompetence er en af de kompetencer, som ofte indgår i modeller for, hvad vi skal mestre i fremtiden. Denne model er mere end 10 år gammel, men bruges stadig ofte.
Illustrationen er taget fra P21's arbejdspapir Framework for 21st Century Learning. ©P21
1. Hvordan kan man arbejde med interkulturel kompetence som del af fremtidens kompetencer?
2. Hvilke kreative og kritiske greb kunne man arbejde med i fremtiden?
3. Hvordan kunne man arbejde med curriculum i forhold til fremtidens kompetencer?
4. Hvordan kan man arbejde med vurdering eller bedømmelse af interkulturel kompetence (assessment)?